Direktlänk till inlägg 22 januari 2012

Kondition...illa, illa...

Av Berit Pettersson - 22 januari 2012 10:33

Fy f_n vilken dålig kondis jag har. Skulle jag göra en ålderstest på konditionen skulle jag säkert vara 80 år, åtminstånde som "gaggemomo".


Min brist på kondition hindrar mig från promenader, min kropp protesterar när det gäller prommisar, min brist på kläder hindrar mig, (jag vägrar köpa större)...

Detta gjorde att jag slog till på ett motionsband, ett svart Attract blev det.


                          




Hörde att det finns appar som talar om hur långt man går ex. till Paris!!

Eftersom jag har lite problem med min mobil, så undrar jag om någon vet nån sida på nätet som har samma sak?


Jag läste på Lea´s blogg om vikten av motion/kondition:


1. Konditionsträning ökar syresättningen – Syre är en förutsättning för optimal fettförbränning.
2. Träning ökar muskelmassan vilket skapar större kolhydratförråd och en ökad kolhydratförbränning – vilket minskar din känslighet för kolhydrater samt skapar en möjlighet till större variation i dina kostval.
3. Hård träning ökar endorfinerna i kroppen – vilket är ångest och smärtdämpande.
4. Träning tar effektivt bort stresshormonet kortisol – vilket brukar vara en av de enskilt största orsakerna till att viktminskningen är långsam eller upphör.
5. Passivitet ökar hungern.
6. Träning förstärker känslan av hunger och mättnad – vilket är en stor fördel när du ska lära dig äta rätt mängd för din kropp.
7. Träning utomhus ger dig ljuset som påverkar D vitamin samt melatoninet (som styr din sömn och vakenhet)
8. Träning ökar kroppens energiförbrukning vilket skapar en viktstabil kropp. (Svårt att variera kosten och äta sig mätt om din förbrukning är mycket låg, portionerna bli ju då mycket små)
9. Normal träning minskar värk i lederna – de är gjorda för att röra sig. Stilla leder går till slut sönder.
10. Rörelse som påverkar din puls så du bli andfådd gör en massa gott för dina kärl, hjärta samt ökar din insulinkänslighet.


När jag läste detta förstod jag att motion/kondition är lösningen för det mesta...!!


Ta vara på ditt liv, det går inte i repris!!

 
 
Britt

Britt

22 januari 2012 12:53

Kolla på www.stegdagboken.se Där tror jag att man kan gå till olika länder. Kul med ett motions band, då kan du inte skylla på halka, regn, snö, blåst, mm. Hur långt ska du gå /dag nu i början? Har du någon plan? Vill veta mer.
Kram Britt

http://www.restenavmittliv.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berit Pettersson - 19 februari 2012 09:15

    Det är 10 veckor och 5 dagar tills det bär av till Tailand...och min viktminskning står stilla   I går köpte jag en resväska, en jätteröd, hård, lätt (drygt 4 kg), stor (128 l), lättdragen (4 hjul)...det bara pirrade till i magen..jag fick ...

Av Berit Pettersson - 12 februari 2012 08:49

  Tack Britt för att du delade med dig till mig, jag behöver dela tankar och funderingar ibland för att komma på rätt spår igen. Jag krånglar till det emellanåt... Jag gjorde ett ambivalenskors idag. Spännande, de enda fördelar jag hittade med at...

Av Berit Pettersson - 11 februari 2012 08:12

                                                                                             Igår hade jag en skitdag, altt som handlade om mat gick åt skogen. Jag kände redan på förmiddagen att jag var fel ute, jag hade fuskat med frukost...

Av Berit Pettersson - 5 februari 2012 09:11


  Shit att jag inte har skrivit nåt på sista veckan           (riktigt så här mycke skäms jag inte)      Jag vill ju så gärna dela med mig om min "vikiga tresa", både för att insperera och få peppning.   Det som har hänt sen sist är...

Av Berit Pettersson - 28 januari 2012 09:53

                                               I min värld så trodde jag att gåbandet skulle bli min bästa vän...men icke...jag jobbar på det!!     I dag är en ny dag. Du får ut av den det du sätter in ...

Presentation

Jag kommer att dela med mig mina tanker om: bantning, motion, glädje, kost, motivation,kärlek och inspiration...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards