Alla inlägg under januari 2012

Av Berit Pettersson - 28 januari 2012 09:53

                                        

   


I min värld så trodde jag att gåbandet skulle bli min bästa vän...men icke...jag jobbar på det!!



I dag är en ny dag.

Du får ut av den det du sätter in

Av Berit Pettersson - 26 januari 2012 19:37

Mina fötter är läkta, vikten går neråt, å jag ska se över "dieten", och prova kläder.


Äntligen är mina fötter ok, jag har behandlat dom med aloevera och skavsårsplåster (det blev blåsor på tramptynorna).

Jag har lärt mig att skor behövs vid promenader inomhus  


Nu har jag gått ner drygt 5 kg, jag är jätteglad för det!!

Jag skrev tidigare att min syster hade växt ur sina kläder...jag menade att hon har krymt ur dom. Kläderna har blivit förstora för henne.  

Jag har bestämt mig för att för varje -5 kg, så ska jag prova kläder från "ganskasnartkassen" (de kläder som kändes lite för trånga för mig), så nu är det dags för provning, det är superkul med nya kläder!! När det minskar i den kassen ska jag fylla på den från "långtframsäcken" (de kläder som var för tok för små för mig).


Jag har ätit en blandning av GI och LCHF, dvs. GI med mer fett. Det har jag gjort avsiktligt, för att fett mättar och hjälper mot sötsug. Nu ska jag minska på fettet, och öka på grönsakerna, protein är ff grunden.



Kan

Vill

Vågar


         (så det så)  

Av Berit Pettersson - 22 januari 2012 13:01

Mitt motionsband är invigt.

Jag kollade noga "bandet", det kändes mjukt och behagligt, så mjukt att jag bestämde mig för ett barfotapass. Genast kande jag värmen sprida sig i fötterna...mmm det kändes skönt!!

Shit när jag slutade gå, började det hetta, mina fötter glöder...skitvarma, skitröda, aj aj aj...


Men jag har ju bestämt mig för att jag är optimist så jag kollade Zonpunkterna och konstaterar att det är sköldkörteln som har fått ta största smällen... Visst gynnar det viktminskningen??


                             


Allt som inte dödar, härdar...

Av Berit Pettersson - 22 januari 2012 10:33

Fy f_n vilken dålig kondis jag har. Skulle jag göra en ålderstest på konditionen skulle jag säkert vara 80 år, åtminstånde som "gaggemomo".


Min brist på kondition hindrar mig från promenader, min kropp protesterar när det gäller prommisar, min brist på kläder hindrar mig, (jag vägrar köpa större)...

Detta gjorde att jag slog till på ett motionsband, ett svart Attract blev det.


                          




Hörde att det finns appar som talar om hur långt man går ex. till Paris!!

Eftersom jag har lite problem med min mobil, så undrar jag om någon vet nån sida på nätet som har samma sak?


Jag läste på Lea´s blogg om vikten av motion/kondition:


1. Konditionsträning ökar syresättningen – Syre är en förutsättning för optimal fettförbränning.
2. Träning ökar muskelmassan vilket skapar större kolhydratförråd och en ökad kolhydratförbränning – vilket minskar din känslighet för kolhydrater samt skapar en möjlighet till större variation i dina kostval.
3. Hård träning ökar endorfinerna i kroppen – vilket är ångest och smärtdämpande.
4. Träning tar effektivt bort stresshormonet kortisol – vilket brukar vara en av de enskilt största orsakerna till att viktminskningen är långsam eller upphör.
5. Passivitet ökar hungern.
6. Träning förstärker känslan av hunger och mättnad – vilket är en stor fördel när du ska lära dig äta rätt mängd för din kropp.
7. Träning utomhus ger dig ljuset som påverkar D vitamin samt melatoninet (som styr din sömn och vakenhet)
8. Träning ökar kroppens energiförbrukning vilket skapar en viktstabil kropp. (Svårt att variera kosten och äta sig mätt om din förbrukning är mycket låg, portionerna bli ju då mycket små)
9. Normal träning minskar värk i lederna – de är gjorda för att röra sig. Stilla leder går till slut sönder.
10. Rörelse som påverkar din puls så du bli andfådd gör en massa gott för dina kärl, hjärta samt ökar din insulinkänslighet.


När jag läste detta förstod jag att motion/kondition är lösningen för det mesta...!!


Ta vara på ditt liv, det går inte i repris!!

Av Berit Pettersson - 19 januari 2012 21:35

Idag har jag haft mycke energi, en härlig känsla!!

Tyvärr använde jag inte energin till motion utan till städning....det är länge sen det gick så lätt att städa    Sist städningen gick så lätt hade jag hjälp...


                                 


Maten har funkat bra idag, drucit bra med vatten...en dag som jag är nöjd med.


Att vilja är att kunna!

Av Berit Pettersson - 18 januari 2012 19:19

Hej på er alla!!

Jag gör ett sista? försök att blogga.

I den här bloggen kommer jag att dela med mig av min resa mot ett lättare och hälsosammare liv.


Allt började med ett mycket givande samtal med min syster och vår svägerska. Jag blev superinspirerad av deras tankar om viktminskning, det gav mig massor av motivation...

Jag fick 2 säckar med kläder som min syster har växt ur...jag har sorterat alla plagg, det jag kan ha nu, om ett tag, och till sommaren (om jag sköter mig), vilken motivation jag fick av detta. När jag har gått ner 5 kg så ska jag prova kläder igen, och sortera i nya påsar.


Det jag måste göra är....fel fel fel, det finns inga måsten...det jag väljer att göra är:


  • Ta ansvar för det beslut jag har tagit.
  • Följa den kostplan som jag har gkort
  • Se till att jag gör något fysiskt varje dag (prommis på lunchen, städa, parkera långt ifrån)
  • Ta hand om mig själv (göra det jag mår bra av)
Jag har testat detta i en vecka, och jag har gått ner 3,3 kg. Det känns kanon!!! 
Jag kommer att kolla runt efter bloggare som har lite samma tankegångar som mig...
Mitt liv är summan av mina val!!!    
Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Jag kommer att dela med mig mina tanker om: bantning, motion, glädje, kost, motivation,kärlek och inspiration...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards